Pentru ca:

tips candidate a

  • Primim zilnic sute de candidaturi dedicate unor posturi ce nu au  nici o legatura cu educatia/experienta candidatului;
  • Am intalnit persoane bine pregatite profesional care ,din lipsa experientei/pregatirii  interviurilor de angajare, afisau un  comportament stangaci si nu stiau sa-si puna in valoare calitatile si realizarile profesionale
  • Exista candidati ce refuza sustinerea unor teste, dearece  considera ca au demonstrat déjà ce pot , sunt cunoscuti in bransa si o testare e o (semi)jignire
  • Am intalnit seniori care nu intelegeau de ce e necesara o perioada de proba

 inseram mai jos cateva sfaturi pentru candidati, indiferent de domeniul lor de activitate si/sau de nivelul de cariera atins. Speram sa va ajute!

  1. Cititi cu atentie anunturile de angajare. Aplicati numai in cazul in care considerati ca 70% din criteriile de recrutare se regasesc in experienta si zestrea dvs naturala. Citit cu atentie si responsabilitatile, asigurati-va ca , cel putin teoretic, le puteti face fata ai abia apoi trimiteti scrisoarea de intentie si CV-ul
  2. Cercetati cu atentie istoricul companiei pentru care aplicati. Daca anuntul apartine unei agentii iar numele angajatorul nu este dezvaluit, incercati sa aflati cat mai multe despre agentie. Stiti cum se spune: “orice agentie are clientii pe care ii merita!!!”. Asigurati-va ca aceasta este compania pentru care chiar vreti sa lucrati sau agentia cu care vreti sa colaborati…
  3. Nu va grabiti in realizarea CV-ului! Inserati cat mai multe detalii si incercati sa-I dati un format personalizat (nu exagerati insa cu personalizarea: fluturasii sau tancurile nu au ce cauta aici!).
  4. Scrisoarea de intentie trebuie sa fie focusata pe job-ul si compania/agentia pentru care aplicati. Decat sa trimiteti o scrisoare de intentie calpa, seaca, adresata oricui si nimanui mai bine nu trimeti deloc . Daca nu aveti timpul sau inspiratia necesara crearii unei scrisori de intentie “personalizata” trimiteti CV-ul insotit de un text, e mai eficient!

DUPA ce CV-ul dvs a fost selectat incepe evaluarea:

  1. tips candidate 2Primul pas e … impresia pe care o lasati in urma convorbirii telefonice. E foarte important sa aveti un comportament profesional, o voce calma, fara inflexiuni cinice (mai ales in cazul domnilor) sau prea calde (aviz domnisoarelor). Superioritatea nu trebuie afisata prin ton , la telefon, ci dovedita prin cunostinte si comportament la interviu
  2. La interviu : Asigurati-va ca tinuta este ingrijita si ca nu ati neglijat factorul igiena inainte de a pleca spre interviu. E posibil sa fi realizat drumuri multe sau sarcini fizice in ziua respectiva, sarcini care sa va fi sifonat tinuta si sa va fi murdarit de praf, tus, pix, noroi, etc. Nu plecati asa spre interviu! Alegeti haine decente , elegante, care sa se potriveasca vremii, ocaziei, dar si culturii companiei care v-a invitat la interviu
  3. Prezentati-va la timp la interviu. In cazuri exceptionale cand nu puteti ajunge sau credeti ca veti intarzia SUNATI!, anuntati intarzierea si verificati daca mai puteti sustine interviul (s-ar putea ca recrutorul sa aiba interviurile bine programate si acceptarea dvs la interviu cu o intarziere de peste 10 min sa duca la amanari in lant pentru ceilalti candidati, ceea ce nu ar fi corect pentru acestia.)
  4. Dati mana ferm cu intervievatorul (ferm nu inseamna efect de menghina!); Lasati angajatorul sa intinda primul mana
  5. Luati loc cand sunteti invitat: daca sunteti lasat in picioare, intrebati daca puteti sa luati loc (este posibil sa va fie testata timiditatea).
  6. Mentineti contactul vizual si cautati sa va comportati natural de-a lungul interviului. (Nu va leganati cu scaunul; dati raspunsuri concrete la intrebarile care vi se adreseaza. Nu va « rasturnati » neglijent in scaun; stati drept. ) Nu incercati sa va comportati altfel decat sunteti in realitate, intrucat fiecare companie are de obicei alta viziune asupra comportamentelor avantajoase sau neavantajoase. Mai devreme sau mai tarziu va iesi la suprafata adevaratul dumneavoastra fel de a fi si riscati sa pierdeti job-ul dupa doar cateva luni
  7. Incercati sa retineti nume.
  8. Asigurati-va ca puteti raspunde concludent cel putin la intrebarile ce vizeaza:
    • informatiile expuse in CV: adresa, numere de telefon, e-mail
    • pregatirea educationala (Studii, institutia, data absolvirii)
    • responsabilitatile dumneavoastra la actualul loc de munca
    • zonele in care aveti putere de decizie
    • subordonati ,  superiori ierarici  
    • relationarea  cu colegii si superiorii dumneavoastra
    • reusitele dumnevoastra , (descrieti cateva proiecte si sarcini pe care le-ati dus la bun sfarsit cu succes)
    • esecurile dvs ( Dati un exemplu cand o sarcina sau proiect nu au avut succes. De ce nu? Ce anume ati face diferit acum? )
    • motivele pentru care  parasiti actualul loc de munca (de evitat discreditarea echipei, firmei, managementului, etc)
    • joburile pe care le-ati avut in trecut, responsabilitatile avute si motivul pentru care le-ati schimbat pentru alte posturi.
    • proiectia carierei dvs in urmatorii 5-10 ani
    • asteptarile dumneavoastra de la un viitor loc de munca
    • motivele pentru care  ati aplicat pentru acel post
  1. Nu va comportati ca la o ancheta judiciara, nu sunteti acolo doar sa raspundeti la intrebari ci sa initiati un dialog; cu siguranta sunt multe detali pe care ati dori sa le aflati despre job-ul respectiv , identificati momentul oportun si puneti intrebarile necesare!
  2. Dati raspunsuri la obiect, evitati sa fiti extrem de spiritual sau jovial. Nici o atitudine prea retrasa nu poate fi o carte de vizita potrivita. Fiti clar in exprimare si nu pierdeti sirul ideilor. Este important sa demonstrati ca stiti raspunsul la intrebare si ca sunteti sigur pe dumneavoastra. Raspunsurile limitate la “da” si “nu” ar trebui evitate, pe cat posibil. De asemenea, incercati sa evitati sa va contraziceti in idei.
  3. Asigurati-va ca in urma interviului stiti cu siguranta:
    • Care este denumirea exacta a postului si ce pozitie ocupa in Ierarhia Organizationala
    • Care este sediul in care va veti desfasura activitatea
    • Care sunt responsabilitatile postului , care este libertatea de  decizie a  acestui post
    • Cui se subordoneaza aceasta pozitie
    • Care sunt asteptarile companiei de la angajatul ce va ocupa acest post 
    • Care sunt posibilitatile de avansare; ce alte oportunitati de cariera mai ofera compania
  1. Intrebarile cu privire la salariu si beneficii sunt desigur foarte importante, insa e mai bine sa nu le adresati la primul interviu! Este de asemenea indicat sa nu atingeti acest subiect  , lasati  daca intervievatorul sa il deschida. Exceptie: interviurile cu un consultant al unei agentii de recrutare; aici neexistand putere de decizie asupra intinderii pachetului motivational selectia candidatilor se va face, in majoritatea cazurilor, si in functie de incadrarea asteptarilor acestora in bugetul comunicat de angajator.

Tudorancea & Partners  (si probabil inca 5-6 companii din Romania) se implica la nivel consultativ in evaluarea pachetului motivational in functie de fiecare post si candidat in parte.

 

POST-INTERVIU:

  1. In cadrul aceluiasi interviu sau ulterior veti fi invitat sa sustineti cateva teste; de regula e vorba de un test psihologic insotit de teste ce evalueaza cunostintele profesionale, de limba, de comunicare/negociere, etc. , in functie de specificul postului. Nu va comportati ca o fata mare jignita ca a fost apelata cu Doamna! Puteti fi cel mai bun profesionist in domeniu, puteti fi recunoscut ca atare in firma unde lucrati dar viitorul angajator nu are de unde sa stie acest lucru. Tratati testul ca pe o evaluare normala, interesati-va in ce masura puteti primi rezultatele (in mod normal ar trebui sa fie posibil) si care este relevanta acestor teste.
  2. Nu afisati o atitudine care sa comunice lehamitea dvs fata de aceste teste; nu folositi expresii erodate:”am dat atatea teste ca deja m-am saturat”… Purtati-va ca un profesionist, orice companie asta cauta nu un candidat saturat sau plangacios!
  3. Daca vor decide sa va angajeze, in urma testelor, urmeaza verificarea referintelor. Faceti acelasi lucru, putin “spionaj” nu strica. Incercati sa vorbiti cu persoane care lucreaza in companie pentru a va face o idee asupra modalitatilor de a lucra si asupra atmosferei generale. Aflati care e cotatia firmei pe piata, care sunt rezultate financiare ale acesteia (nu cred ca vreti sa va angajati intr-o companie in pragul falimentului, decat daca sunteti pe o pozitie ce vizeaza exact salvarea sa)

 Successful business woman at the office holding documents